Zgaga w ciąży

zgaga w ciąży
Ciąża to radość oczekiwania na dziecko, które ma się urodzić. Niestety często jest ona tłumiona przez fatalne samopoczucie.

W pierwszym trymestrze ciąży większość kobiet ma poranne nudności i nic nie można na to poradzić. Nieprzyjemne poranki spowodowane są zmianami w gospodarce hormonalnej organizmu. Należy je przyjąć jako coś naturalnego i starać się nie przywiązywać do tego wagi. Wyjątkiem są nudności, które nie ustępują i mogą wpłynąć na odwodnienie organizmu. Jeśli tak się dzieje należy skonsultować się z lekarzem. Na szczęście nie zdarza się to często, a poranne mdłości znikają już w połowie 3 miesiąca ciąży.

Zgaga a ciąża

Oprócz typowych dla pierwszych miesięcy nudności przyszłe mamy mogą również odczuwać zgagę. Zazwyczaj występuje ona gdy dziecko jest już na tyle duże, że uciska żołądek. Z przyczyn fizycznych występuje wtedy zjawisko cofnięcia kwasu żołądkowego do przełyku i w rezultacie odczuwanie zgagi, czyli pieczenia przełyku.

Zgaga w ciąży objawy

Zgaga może także być spowodowana zwiększoną produkcją progesteronu. W czasie ciąży dobrze jest monitorować jego obecność w organizmie, ponieważ niedobór tego hormonu może skutkować poronieniem. Nadmiar zaś może świadczyć o powikłaniach ciążowych. Nie znaczy to jednak, że przy odczuwaniu zgagi od razu należy wpadać w panikę. Oczywiście należy pójść na badania, ale jednocześnie warto zastosować kilka tricków na zmniejszenie lub pozbycie się zgagi w czasie ciąży.

Jak radzić sobie ze zgagą w czasie ciąży?

Każda osoba cierpiąca na zgagę, niezależnie od jej bezpośredniej przyczyny, powinna przede wszystkim zmienić sposób odżywiania. To bardzo ważne by posiłki były niezbyt obfite, za to częstsze. Procesy trawienne przebiegają sprawniej kiedy dokładnie gryziemy pokarm i jemy bez pośpiechu. Ma to związek z procesami trawiennymi, które zachodzą już w ustach dzięki enzymom zawartym w ludzkiej ślinie.

Nie ma nic lepszego niż odrobina ruchu

Doskonałym lekarstwem na zgagę jest też odrobina ruchu. Wprowadzenie nawyku odbycia spaceru po obiedzie zazwyczaj skutecznie przegania dolegliwości ze strony układu trawiennego. Jeżeli ktoś nie lubi spacerów może wybrać się na basen i popływać. To także dobry sposób walki ze zgagą. Niewskazane natomiast jest uprawianie sportów wysiłkowych w czasie ciąży takich jak bieganie, jazda na rowerze czy wspinaczka górska. We wszystkim co robi się w czasie ciąży należy zachować rozsądny umiar.

Dieta a zgaga

Nietrudno zaobserwować, że ryzyko zgagi zwiększa się jeśli przyjmujemy posiłki ciężkostrawne. Zwiększenie obecności gotowanych jarzyn w posiłkach, kosztem mięs, powinno korzystnie wpłynąć na samopoczucie młodej mamy. W czasie ciąży można też zastąpić ziemniaki lekkostrawnym ryżem, to również odciąża układ trawienny. Osoby cierpiące na zgagę powinny unikać surowych warzyw, zamiast tego można je przygotować na parze.

Cukier a zgaga

Osoby cierpiące na zgagę nie powinny spożywać słodyczy. Dotyczy to zarówno batonów i czekolady jak i słodkich wypieków domowych. Uczucie zgagi może też narastać po spożyciu niektórych owoców.

Kiedy nic nie pomaga

Oczywiście ostatnią deską ratunku jest sięgnięcie po środek farmaceutyczny. Dla kobiet w ciąży dopuszcza się stosowanie Rennie. Mimo, że Rennie dostępny jest w aptece bez recepty, a jego składnikami są węglany wapnia i magnezu ,które występują w naturalnych produktach spożywczych, dobrze jest poinformować lekarza o problemach ze zgagą w czasie ciąży. Jest to tym bardziej istotne, że jak zaznacza producent (Bayer), każdy lek może mieć negatywny wpływ na nienarodzone dziecko.

Tu można znaleźć więcej informacji na temat: Rennie – Ciąża a zgaga

fot. Jamie Campbell  źródło: flickr.com