„Ludzie płacą lekarzowi za pracę, za serce pozostają mu winni.” Lucius Annaeus Seneca Minor

Co to jest grafika pikselowa i do czego jest obecnie wykorzystywana?

grafika pikselowa

Ci z nas, którzy dorastali, grając w klasyczne gry na ośmiobitowym Atari lub Super Nintendo, zawsze czują się trochę nostalgicznie w obliczu gier, które mają grafikę pikselową lub słynne „pikselowe” obrazy. Ale prawda jest taka, że ten styl artystyczny nie jest używany tylko w starszych grach. Dziś, skonsolidowana z wieloma innymi stylami, sztuka pikselowa jest obecna w wydaniach głównych studiów i niezależnych programistów, a ponadto posiada proces tworzenia, który może być tak złożony i pracochłonny jak style 3D. Znajdziesz ją nawet w tak niecodziennych miejscach, jak kasyna online — na przykład, gdy wybierzesz w Ice Casino zaloguj się.

Dla tych, którzy nie wiedzą, piksel to najmniejszy element obecny na ekranie w urządzeniu elektronicznym, w którym można zastosować kolor. Mimo że wydaje się kwadratowy, sprawiając wrażenie, że rysunki są wykonane z klocków lego, niekoniecznie ma taki rzeczywiście kształt. Dzieje się tak, ponieważ piksele są tworzone przez zestaw trzech punktów koloru: czerwonego, zielonego i niebieskiego (tj. system kolorów RGB: red — green — blue). Z tego systemu można stworzyć 256 wariantów odcieni tych trzech kolorów, a w bardziej zaawansowanych wyświetlaczach (czyli współcześnie) następnie stworzyć kombinację, która generuje około 16 milionów różnych odcieni.

W ten sposób obraz typu Pixel Art jest rysowany piksel po pikselu, co powoduje, że jego kształt ma kanciaste krawędzie i nie jest wygładzony ani zaokrąglony, jak w innych typach grafiki. Szeroko stosowana w niektórych współczesnych obecnych grach ta estetyka retro — nawiązująca do klasycznych gier, takich jak Super Mario Bros., Zelda i Street Fighter — zyskuje na popularności i popularności wśród publiczności, zwłaszcza w produkcjach niezależnych.

Chcesz dowiedzieć się więcej o Pixel Art i jakie są zalety używania go w swojej grze? Czytaj dalej!

Co to jest sztuka pikselowa, czyli Pixel Art?

Jak wspomnieliśmy powyżej, piksel to najmniejszy element obrazu, do którego można zastosować kolor, mający kształt kwadratu. Pixel Art jest więc tworzeniem przy użyciu widocznych pikseli, a jego użycie rozpoczęło się w pierwszych konsolach — takich jak Atari i Super Nintendo — ze względu na ograniczenia rozdzielczości i pamięci masowej w tamtych czasach. Sam termin powstał w 1972 roku, wymyślony przez Richarda Shoupa podczas tworzenia programu SuperPaint dla Apple Mac, ale zyskał popularność, dopiero gdy został użyty przez Adele Goldberg i Roberta Flegala w ich serii artykułów dla Xerox Research Center.

To, co wtedy zaczęło się jako ograniczenie, dziś stało się prawdziwą gorączką w wielu udanych grach niezależnych, takich jak Light Drifter, Sword of Xolan, Fez i Hotline Miami. Chcesz wiedzieć, dlaczego tak wiele udanych produkcji nosi ten wygląd? 

Jakie są zalety wykorzystania Pixel Art w produkcji gier?

Łatwość tworzenia

Nauka projektowania gier przy użyciu Pixel Art jest znacznie łatwiejsza niż na przykład przy użyciu 3D, ponieważ szczegóły można wypracować szybciej i wymagana jest mniejsza rozdzielczość. Ponadto istnieje kilka bardziej intuicyjnych programów, w tym darmowych, oferujących programowanie w tym stylu, co jest świetną opcją dla tych, którzy chcą zaprojektować swoją pierwszą grę.

Możliwości

O ile styl Pixel Art wyłonił się z ograniczeń graficznych, możliwości jego zastosowania są nieograniczone! W końcu, ponieważ ma szybszą krzywą uczenia się i pozwala na większą personalizację, łatwiej jest uwolnić kreatywność i tworzyć niesamowite scenariusze i postacie dzięki zróżnicowanej rozgrywce.

Gry o mniejszych wymaganiach

Z racji pracy w niższej rozdzielczości — około 240×160 pikseli — gry Pixel Art są „lżejsze”, co jest dodatkowym atutem dla kogoś, kto pracuje np. nad produkcją na urządzenia mobilne.

Nostalgia u użytkowników

Wiele gier uwielbianych przez graczy zostało stworzonych w Pixel Art, takich jak Super Mario Bros., Chrono Trigger , Megaman, Super Metroid, Sonic i Street Fighter. Używając tej estetyki w swojej produkcji, bezpośrednio przemawiasz do nostalgii użytkownika, dlatego gry retro odniosły taki sukces. Używanie pikseli w twojej produkcji to dobry sposób nie tylko na naukę i zapisywanie, ale także na zwiększenie szans na sukces twojej gry!

Co jeszcze warto wiedzieć o Pixel Art?

Jednak pomimo tego, że wyszedł z technologicznego ograniczenia, styl ten cieszył publiczność na całym świecie i nawet dzięki swojej strukturalnej prostocie możliwe było stworzenie niesamowitych klasyków, które wciąż są pamiętane wśród graczy, takich jak między innymi Mario Bros, Space Invaders.

A nawet po pojawieniu się potężniejszych konsol, takich jak Xbox, Playstation i Nintendo Wii, wiele studiów i niezależnych deweloperów nadal stawiało na styl dla swoich projektów i nadal odnosiło sukcesy. Niezależna gra Fez, wydana w 2012 roku, jest tego świetnym przykładem.

Jakie techniki definiują grafikę pikselową?

Może wydawać się, że nie jest to dużo pracy, ale ważne jest, aby pamiętać, że w tego rodzaju sztuce każdy piksel musi zostać narysowany. Dlatego podczas korzystania z programu do edycji obrazu konieczne jest maksymalne powiększenie, aż każdy piksel będzie mógł być edytowany indywidualnie. Oznacza to, że każdy stworzony detal będzie miał duży wpływ na ostateczną grafikę.

Ale skąd wiesz, czy określony styl jest naprawdę pikselową sztuką? Oto trzy ważne cechy:

  • Antyaliasing: głównym celem w sztuce pikselowej jest oczywiście to, aby piksele były widoczne dla gracza lub widza. Dlatego narzędzie z efektem antyaliasingu (odpowiedzialne za „wygładzanie” krawędzi na rysunkach i obecne w kilku programach do obróbki graficznej) musi być używane ostrożnie, aby nie zaszkodzić temu charakterystycznemu dla stylu efektowi. Niektórzy artyści często wykorzystują ten efekt, rysując go ręcznie.
  • Użycie koloru: Może wystąpić nieporozumienie między tym, co jest grafiką pikselową, a 8-bitową. W rzeczywistości, gdy gra jest w wersji 8-bitowej, nie oznacza to, że zawiera pikselowane obrazy, ale że używa obsługiwanego standardu kolorów w ramach tej pojemności. Na przykład we wczesnych modelach gier wideo w grach można było używać tylko 256 różnych kolorów. 
  • Ale nawet przy bardziej ograniczonej palecie kolorów możesz rysować cienie, efekty świetlne i inne szczegóły za pomocą pikseli. Jednak, aby styl Pixel Art był jak najbardziej wierny, zaleca się ręczne rysowanie tych efektów i unikanie korzystania z gotowych funkcji dostępnych w oprogramowaniu do edycji obrazu.  Nawiasem mówiąc, jest to jedna z zalet dla twórców gier mobilnych, ponieważ im niższa rozdzielczość gry, tym więcej urządzeń będzie obsługiwanych — w tym telefonów komórkowych o mniejszej rozdzielczości ekranu.